torsdag 30. august 2007

Inntekt vs bolig på 50^2


Når jeg først var i gang med Excel og grafer laget jeg også en som sammenligner forholdet mellom prisutviklingen for en bolig i Oslo på 50^2 og medianinntekt i Norge. Klikk på grafen for større versjon.

Denne viser at utviklingen i boligpriser og lønninger ikke samsvarer. For at boligmarkedet skal normaliseres vil jeg tippe at en bolig på 50 m^2 utenfor ring 2 i Oslo vil måtte synke i pris til den tilsvarer en medianinntekt ganger 3 som vist i den grønne linjen.

For boliger innenfor ring 2 vil jeg tro at presset fra høytlønnsgrupper vil holde prisene på et litt høyere nivå enn 3 x medianinntekt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Forleng disse grafene tilbake til 1970, og juster for inflasjonen, og du vil se noe som virkelig er interessant!

J. S. sa...

Jeg har dessverre ikke tall så langt tilbake. Fant kun kvm-pris tilbake til 1985 og medianlønn tilbake til 1997.

Om noen har kilder til lønn og kvm-pris lenger tilbake i tid så si fra, og jeg lager gjerne grafer!

Anonym sa...

Dette er en kvalitetsblogg!!!!!!!!
TAKK!!!!!!!!!!

bb

Anonym sa...

Denne unormale veksten i boligpriser i Oslo i forhold til lønninger ca. de siste årene har også vært omtalt i mediene de siste dagene. Normalt de siste 100 år derimot har boligprisene fulgt lønnsveksten (med litt svingninger). Slik det har blitt nå er helt eksepsjonelt. Folk med vanlig lønn har begynt å få problemer med å finne seg bolig i Oslo og flytter ut. Her er fra Aftenposten: http://lp.aftenposten.no/ego/Hovedfelt_1midten/http://forbruker.no/bolig/article1963294.ece
Dette kan nok ikke fortsette på litt sikt. Og prisene vil trolig gå tilbake til normalen når "luften går ut av ballongen".

J. S. sa...

Takk for tilbakemeldinger!

I går ettermiddag så jeg på HegnarOnlineTV. Der snakket de lenge om boligprisene, og sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i First Securities mente at boligprisene i Norge skal ned med rundt 30%, og kanskje enda litt mer enn det...

Det stemmer godt med mitt tips/graf i denne posten.

En gjennomsnittlig bolig i Oslo på 50 kvm. skal ned fra 1,7 mill til i overkant av 1 mill.

Anonym sa...

Utrolig bra

Anonym sa...

Ville ikke lånt med fastrente i dag, den kommer til å gå ned kraftig fremover!! Mange som skal kjøpe bolig for første gang i disse tider nå som prisene har fallt laaangt ned.