søndag 2. september 2007

For negativ her?

Det er flere som har kommentert at denne bloggen kun skriver om og lenker til negative nyheter fra eiendomsmarkedet.

Dette er fordi jeg som blogg-eier tror vi vil se en nedgang i boligprisene de neste årene.

Ikke i form av et massivt og raskt krakk som vi har sett på aksjebørser, men ved at prisene synker med f.eks 5% prosent i året i 3-4 år. Når man i tillegg tar høyde for en inflasjon på 2,5% tror jeg vi vil se et sunt boligmarked om 3-4 år hvor en leilighet som i dag koster 2 mill. da vil koste i underkant av 1,5 mill.

Takk for alle tilbakemeldinger! Det ser ut som leserne av bloggen setter pris på vinklingen her. Bortsett fra enkelte lesere som kommenterer aktivt, og mener jeg er for negativ og bør ha med positive nyheter fra boligmarkedet også. Til dem vil jeg si at de kan sjekke NEFs hjemmesider. Der er det masse linker til positive nyheter fra boligmarkedet :-)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Støtter blogger. De som ikke liker fokuset på denne siden kan isteden lese DNBs boligmagasin.

bb

Anonym sa...

da burde vel kolonnen til høyre hete "nyheter som understøtter mitt syn på boligmarkedet" og ikke "nyheter fra boligmarkedet"?

Som jeg flere ganger har kommentert her, har du vært veldig selektiv i utvelgelsen av linker...

Anonym sa...

Jeg støtter blogger fullt ut.
Det er helt unødvendig å ta inn en eneste optimistisk uttalelse fra eiendomsmeglere. Alle andre næringslivssider har sluppet til disse med sine optimistiske spådommer (tror ikke de tror på det selv lenger heller). Det er bare å se hvem som sponser de andre næringslivssidene (banker og eiendomsmeglere). Det er klart de må få slippe til der innimellom, men hold det unna her.
Det er kun psykologi som har drevet prisene opp i det siste. Og det er det de ønsker med sine utalelser om at prisene ikke kan/vil falle. De siste årene har det ikke vært økonomisk grunnlag for den oppgangen som har vært. Hold deg til analyse og tall. Enhver analytiker (som bruker tall og beregninger) vil se at prisene må drastisk ned. Hvor lang tid det er snakk om kan ingen vite. Vi trenger denne (eneste?) siden som fokuserer på nedgang i priser slik de også har hatt liknende sider i f.eks. Danmark en stund (eiendomsmeglerene der har rast mot de også, men ikke bry deg da du ikke er kjøpt og betalt av de).

Anonym sa...

...Dessuten synes jeg mange av de "nyhetene" det linkes til her er for positive (da de kommer fra folk i bank/eiendomsbransjen). Ord som "utflating" et blitt en klisje.

Anonym sa...

Ja, dinside.no er jo et typisk eksempel på noen som har egeninteresse i markedet.. eh.

Les denne; http://www.dinside.no/php/art.php?id=394496

Så forstår vel kanskje også du at det ikke er alle som "regner på det" er helt enige med deg og mr. blogger.. ;)

Anonym sa...

Jeg har lest artikkelen og har respekt for at noen kan ha andre synspunkter, men jeg er ikke enig. Presset i økonomien er høyt (arbeidsledigheten er lav) og ting tyder på at økonomien vil kjøles ned (det kan uansett ikke være på topp i all fremtid). Og da vil ikke så mange som nå har råd til dagens priser lenger. Igangsettingen av nye boliger har som hun skriver aldri vært høyere. men jeg er ikke enig i at utbyggerne bare vil "skrinlegge" uinteressante prosjekter. De har jo solgt mange av leilighetene lenge før de kanskje var godkjent for utbygging (i hverfall før byggingen var startet)! Og de stakkars kjøperene har sikkert en leilighet de MÅ selge når den nye er ferdig om et par år. Dessuten når (og hvis) den rekordartede utbyggingen dabber av om et par år flytter de titusenvis av polakkene etc. som bor her midlertidig hjem igjen, da det ikke er så mye å gjøre her lenger, og presset blir enda mindre i Oslo.

Anonym sa...

Det er velkjent at nye prosjekter har klausuler om at igangsetting av byggeprosessen er knyttet til antall solgte, endringer i byggekost, etc..

Skal virkelig bli spennende at å dommedagsprofetene blant dere kommentere dette;

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=263680&cat=112

Anonym sa...

Det står lenger ned i den artikkelen at "Men den underliggende pristrenden er nå negativ". DN.no som ikke er bruker like positive ord har som overskrift "Dårlig "supermåned" i boligmarkedet" på den samme nyheten. August er jo alltid den sterkeste måneden. Justert for sesongvariasjoner er det et prisfall også i August. Det er jo typisk av en megler å si at nå er krakket avblåst (han vet nok at August ikke har vært så bra som det pleier og frykter hva som skjer videre). Og folk venter nok i det lengste med å sette ned prisene for mye. Tror nok heller vi vil se en fortsatt negativ trend over flere år da det nå har blitt mer kjøpers marked. Det er klart at folk tilbyr jo ikke leiligheter til salgs til halve prisen over natten.

Anonym sa...

Kan ikke du også da fortelle meg hvordan du vil definere et krakk? For meg vil et krakk være "krise" ala tvangssalg (folk klarer ikke dekke løpende utgifter) ol. Er det noe i dagens marked som tilsier det?

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=263688

"Men tallene viser likevel det er mange kjøpere med sikre jobber og god økonomi, som gir gode priser når den rette boligen kommer på markedet, fortsetter hun."

Morsomt at uenigheten er så stor..

Dette blir morsomt fremover! :)

Anonym sa...

Hva som er et krakk kan diskuteres. Det er vel ikke noen helt eksakt definisjon. Det kan være 30% eller mer tror jeg. Jeg tror også at krakk forbindes med en forholdsvis rask nedgang (kanskje i løpet av noen måneder). Men det må også ses på i forhold til hvor stor nedgangen er i prosent. 50% nedgang (inflasjonsjustert) fordelt på f.eks. 3 år vil jeg også gi betegnelsen krakk. Men det er mine subjektive vurderinger. Når prisene har steget flere hundre prosent mer enn lønningene ser jeg ikke det heller som en umulighet. Men hva folk vil betegne som krakk vil nok variere. Men jeg er enig med deg i at det ikke er noen krise i økonomien (for øyeblikket), så et umiddelbart "krakk" er ikke jeg heller sikker på. Dersom økonomien er så god vil selgerene kanskje heller trekke tilbake salgsobjektene fra markedet dersom de ikke oppnår god nok pris og leie ut istedenfor. Dette vil føre til en nedgang i antall objekter til salgs også og holde prisene oppe. Men det blir spennende å se om markedet er så sterkt. Alt i alt har ikke jeg personlig noen interesse i et kjempekrakk. Det ville jeg tape på økonomisk selv. Men en krafig "korreksjon" tror jeg er sunt og nødvendig (hva nå definisjonen på det måtte være).